vrijdag 19 oktober 2012

Lof der luiheid door Couperus

Gelezen op een zonnige herfstvrijdagmiddag in de schommelstoel voor het huis.

Het was alsof ik zelf op dat moment ook die volmaakte luiheid moest kunnen voelen. Of eigenlijk maakte het verhaal me duidelijk dat ik niet helemaal ontspannen was, dat mindfullness - ik bedoel echt met maar één ding bezig zijn- nog niet zo vanzelfsprekend is. Ook niet op een vrije vrijdagmiddag terwijl het beloofde werk al is gedaan.
Toch lekker lezen, zo'n mooie schets over mooie en lekkere dingen. Ik weet niet of ik het erotisch had gevonden als het niet in een verzameling erotische verhalen had gestaan. Correctie: echt erotisch vond ik het nog steeds niet, maar de spanning zinderde af en toe op. Ja, dat is geeft wel aan wat ik bedoel: opzinderen, hoewel het volgens mij geen woord is.
Orlando - god van de rust, en de smachtende onmachtige ik Gigi. "Ik verontschuldig mij om mijn onverzadelijkheid,"

Geen opmerkingen:

Een reactie posten