vrijdag 6 juli 2018

Brazilië - België in boeken

Het WK 2018 maar dan in boeken.

De tweede kwartfinale gaat tussen Brazilië en België. Het eerste wat in mij opkomt is 'Het verdriet van België', maar dat is, hoewel een bejubeld boek, geen WK-materiaal. Lekker snuffelen dus. Ik begin bij Brazilië.

Brazilië: Diepe wildernis. De wegen

Dit boek heb ik, net als veel boeken uit de WK-serie, niet gelezen. Ik heb het gekozen omdat het als 'episch' wordt bestempeld. Helden heb je nodig om wedstrijden te kunnen winnen. Én er wordt een pact met de duivel gesloten. Dat is pikant in een wedstrijd tegen de Rode Duivels. Maar het geeft je wel goede winstkansen, zo'n pact met de duivel. Als de duivel tenminste bestaat, en als jij je aan jouw belofte in het pact houdt.
Daarnaast is de taal van het boek (en de veelgeprezen vertaling) innovatief. Innovatie is een mooi middel om te winnen.

België: Tijl Uilenspiegel

'De Leeuw van Vlaanderen' is meer geschikt voor een wedstrijd tussen de Rode Duivels en Les Bleus dus die laat ik (nog) even zitten.
'De komst van Joachim Stiller' dan? Dit boek wordt door Steinz beschreven als "magisch-realistische roman over een Jezusfiguur die zijn opwachting in Antwerpen maakt." Dat kan interessant worden: een Jezusfiguur (voor de Rode Duivels) tegen een pact met de duivel. Maar ik kan niet echt winnaars-elementen in de beschrijvingen van het boek vinden. Sterker nog: het eindigt met een gelukkige liefde en hoewel dat natuurlijk erg fijn is, vind ik het riskant. Het is niet uit te sluiten dat de uitdrukking over geluk in het spel omkeerbaar is. Dat risico moesten we maar niet nemen.

Dan kom ik toch uit bij Tijl Uilenspiegel. Hij zet zijn tegenstanders op het verkeerde been. Dat lijkt me een goed begin bij voetbal. Hij is strijdbaar en vrijgevochten, komt in de verhalen vaak als winnaar uit de bus. Ook wordt hij gekenschetst als een 'papenvreter' en laten Brazilianen nou voor het merendeel Papen zijn.

Conclusie

Het is lastig een winaar aan te wijzen. Innovatie ondersteund door een pact met de duivel tegen een vrijgevochten papenvreter die je op het verkeerde been zet. Verdwaalt de grappenmaker in de Diepe Wildernis? Ik denk toch dat de Belgen winnen. Een pact met de duivel kan uitendelijk geen stand houden, niet tegen een papenvreter met humor. België wint.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten